11 oktober 2009

Tyst östkustantenn dämpade signalerna 10.10

10.10: Kvällskonditionerna var definitivt tamare än kvällen innan när jag först kollade vid 2230-tiden UTC och dessutom var europeérna både bredare och mer högljudda. Men visst, det hördes en hel del av de vanliga US östkustarna. Men ändå lät jag IQ:n spela in 1250-1430 kHz med ÖK-antennen inpluggad när jag bestämde mig för att sova ett par timmar. Ca 3 timmar senare vaknade jag och då var det heltyst i lurarna på bägge rx:arna, vad tusan nu då?? Skiftade till prärieantennen och si, där var det ljud. Något hade alltså hänt med ÖK-antennen och den förblev tyst resten av natten. Hade ingen tid att utforska felet under lördagen dock och när jag skulle börja mäta koaxen på lördagskvällen fungerade antennen plötsligt OK igen! Vad hördes då? Ja, en hel del faktiskt fast prärieantennen hade väl inte direkt optimal riktning för rådande konds (ganska östligt alltså), det kändes lite som om man hade en dämpsats inkopplad. Många stationer dock och nästa gång jag steg upp, strax efter 04, var det rätt bra fart med flera stationer på varje frekvens. Upptäckte ESPN-sport på 1570 och låg länge där, men visade sig vara CKMW...... Kollade fram till efter 07 utan att egentligen hitta några sensationer.

Inga kommentarer: