09 september 2009

Säsongens bästa NA-signaler hittills! 8.9

8.9: Eftermiddagen den 7:e hade ägnats åt att försöka lista ut vad som var fel med prärie-antennen - den är helt "död" trots att mätning av den 200m långa koaxen visar helt OK värde (ca 12 ohm). Nu skulle jag gå till botten med problemet: Därför öppnades skarvar på strategiska ställen och jag motståndsmätte koaxen sektionsvis åt bägge hållen. Inget märkligt alls, värden helt OK. Nästa steg var att ta loss anslutningarna i balunen; antenn, jord respektive koax. Mätte antenn mot jord, ca 400 ohm, så den måste vara hel eftersom slutmotståndet är på ungefär detta värde. Mätte sedan balunen i både antenn- och koax-ände, 0 ohm = helt normalt. Alltså måste den vara OK. Vad i h-e är fel? Kollade BNC-kontakten på koaxen, kanske sitter den inte lite löst? Jag byter ut den. Sagt och gjort - ny mätning, fortfarande OK. In till radion och för att kolla NRK 675, nej, fortfarande helt dött. Nu ger jag upp! Senare på kvällen ringer SW och tipsar om att han varit med om att baluner fått sig en "kyss" av åskan och visar helt OK mätvärden men alltså inte fungerar ändå. Ja, det är mitt nästa hopp, men balun-byte får anstå tills jag får bättre med tid.

Efter att ha suttit och redigerat Distance slog jag igång rx:arna redan 2245 UTC . Oj, oj redan var det rätt bra fart på bandet, mest PR/YV men även en del kanadicker. En stund efter 23 började en del USA-dominanter komma in hyggligt, men tröttheten gjorde att jag lät IQ:n banda 1230 - 1410 kHz medan jag sov någon timme. Upp igen vid 0230 och jösses vilken skjuts på signalerna det var nu! Rattade runt en stund innan jag återgick till bingen, någon timme till bör man nog sova innan man skall upp och jobba! Lät IQ:n jobba vidare.
Några loggningar hittills:
NA
890 8.9 0241 WAMG Dedham MA med riktigt hyfsad signal, men dovt och svårläst ljud. ”8-90 ESPN” i ett reklambreak här.
960 8.9 0300 WEAV Plattsburgh NY med ID även för ”….. and WTSJ 13-20 AM, Randolph”. Har jag inte hört tidigare.
970 8.9 0259 WNED Buffalo NY, “You’re listening to WNED Buffalo, 9-70 AM & 94.5 FM HD2” sedan väder.
970 8.9 0305 WZAN Portland ME återställde ordningen efter CBS-nyheterna; “9-70 WZAN” sedan väder här också.
980 8.9 0233 CKRU Peterborough ON ID:ar nu “100.5 Kruz FM”, så nu är väl stängningen av
MV-sändaren nära?
1040 8.9 0300 WYSL Avon NY överraskade storligen med storstilad hörbarhet stundtals. Hade Rusty Humphries Show. “20.000 watts of news power every day, or listen to wysl1040.com, WYSL 10-40” .
1060 8.9 0306 WBIX NAtick MA, ”The Business Station AM 10-60 WBIX”.

Inga kommentarer: