19 september 2009

Avbrott! 19.9

19.9: Innan jag gick och lade mig på fredagskvällen 18.9 gjordes en sedvanlig snabbkoll av bandet och då upptäckte jag att min "bästa" antenn, ÖK-antennen, var helt död! Fram med mätinstrumentet för mätning av koaxen, och - kortslutning! Vad var nu detta? Kollade BNC-kontakten till antennomkopplaren, men verkade helt OK. Hmm, får kolla imorgon. Ingen lyssning denna natt alltså.
Visade sig vara en BNC-kontakt i en skarv på taket som plötsligt fått för sig att kortsluta mittledaren mot skärmen. Märkligt, eftersom skarven ligger skyddad under en plåt invid skorstenen och inte utsätts för några påfrestningar, men det var ännu en av de billiga BNC-kontakter jag köpt från Kjell & Co. Efter byte av kontakten mätte koaxen OK igen och antennen tycks fungera. Redo för nya konds!

Inga kommentarer: