25 november 2009

Bra konds, men sviktande teknik 11.11

11.11: På kvällen (10.11) upptäcktes att ÖK-antennen återigen var "tyst"! Ut i mörkret i snöfall och -5 för att koppla in den nya koaxdel som jag förberett, visade sig dock tyvärr inte hjälpa -antennen var fortfarande tyst! Lite surmulen eftersom min prärieantenn drar inte särskilt bra vid tidiga kvällenskonditioner iddes jag inte kolla förrän närmare 2330 UTC, men en hel del signaler på prärieantennen då, bl a noterades mex-musik på 1090 (CO?) vilket fick mig att sätta igång SDR-inspelning mellan 980 och 1150. Tyvärr "tjurade" SpectraVue genom att stanna flera gånger efter bara något minuts inspelning. Till slut verkade det fungera OK och jag kojade, stannade dock lika f-benat efter en kvart! Vilket upptäcktes när jag vaknade strax efter 0530 UTC, besvikelsen mojnade dock något ganska snabbt; massor med stationer på hela bandet men bestämde mig för att ägna mig åt lägre delen av bandet. Till en början ganska östliga signaler (prärieantenn till trots, ÖK-antennen var fortfarande "tyst") med en och annan kuban också, men efterhand blandades västligare stationer in i utbudet och det svängde lite fram och tillbaka, småintressant alltså. En station som hördes med riktigt fin signal långa stunder var WSM-650, tror aldrig jag hört den så bra tidigare -rent njutbart! Framåt 7-snåret upptäckte jag "Radio Disney" på 910! KWDZ-UT är väl enda alternativet? Aldrig noterad förr här, dessvärre fick jag aldrig något lokal-ID, tror jag.... Lite brusigare framåt förmiddagen, men stationer hördes ännu framåt 12-snåret UTC visar inspelningarna.
På kvällen visade sig plötsligt ÖK-antennen fungera igen, utan att vidare åtgärder vidtagits! Skumt!

Inga kommentarer: